Lil' Amsterdam - press release

LIEVE STAD INSPIREERT OPNIEUW, CREËERT OPNIEUW: LIL’AMSTERDAM OPENT IN NIEUWE AMSTELPASSAGE AMSTERDAM CENTRAAL

Contributors betrekken 7 september 2017 officieel Nederlands jongste creative hub

Kunst kijken, aan een proeverij deelnemen, lezingen volgen, een schoonheidsbehandeling ondergaan, cocktails shaken, dansen, een open modellencasting bijwonen, muzikale acts bezoeken, borrelen met vrienden… Het zijn geen van alle evenementen en activiteiten die je op een station verwacht. Tot de komst van Lil’ Amsterdam, een volledig nieuw en origineel shop- en cultuurconcept op de meest centrale plek van de Nederlandse hoofdstad, station Amsterdam Centraal. Lil’ Amsterdam huist in de nieuwe Amstelpassage, een gebied waar je niet zomaar doorheen snelt; het is eerder een bestemming dan een route voor passerende reizigers. Lil’ Amsterdam vormt hier een hommage aan de stad. Een eerbetoon aan zijn lieve karakter (vrij naar burgemeester Van der Laan), aan zijn creativiteit, zijn bewoners en aan zijn gasten. Terwijl het concept tegelijkertijd een verrassende aanvulling vormt op het huidige aanbod van Amsterdam Centraal.

Cultureel, creatief en commercieel platform

Lil’ Amsterdam laat zich het best omschrijven als een verzamelplek – een creatieve hub en een culturele oase – van eigentijdse initiatieven die consumenten en inspiratie-zoekers in een nieuwe beleving voorziet. Op één van de meest bezochte vierkante meters van Nederland, Amsterdam Centraal. En dat niet alleen: Lil’ Amsterdam – een samenwerking tussen Pup creative agency en NS – biedt vooruitstrevende en andersdenkende ondernemers een platform op een AA-locatie waar verkoop ondergeschikt is aan cultuur (hoewel er uiteraard ook geconsumeerd kan worden). Het is een klein vooruitstrevend dorp waar plaats is voor negentien deelnemende partijen, de Lil’ Amsterdam contributors, stuk voor stuk ondernemers die een bijzondere verbinding hebben met de hoofdstad. Deze participanten betrekken hun locatie voor een bepaalde periode: sommige ondernemers zitten er een maand, anderen drie maanden en weer anderen tot maximaal een jaar. Zo blijft de dynamiek gewaarborgd en is een bezoek aan Lil’ Amsterdam nooit hetzelfde.

Nieuwe economie versus bestaand vastgoed

Mode, kunst en horeca zijn sterk onderhevig aan de snel veranderende nukken van de samenleving. Mede daardoor zijn veel creatieve ondernemers met een goed concept genoodzaakt hun bedrijf en/of organisatie online te starten; een laagdrempelige en nagenoeg risicoloze manier om binnen de nieuwe economische verhoudingen het hoofd boven water te houden. Terwijl het verlangen naar, en de behoefte aan een fysieke locatie blijft, zowel bij ondernemers als bij consumenten. Om in deze behoeften te voorzien creëerden PUP en NS Lil’ Amsterdam.

Win-win-win

Het werd al snel één van de meest gevleugelde uitspraken van Amsterdams geliefde burgervader Eberhard van der Laan: “ik hoop dat Amsterdam de lieve stad zal blijven die het is.” Een uitspraak waar velen, ook de initiatiefnemers van Lil’ Amsterdam, zich achter scharen. Amsterdam is ‘de huiskamer van Nederland’ waarin Lil’ Amsterdam een win-win-win concept creëerde. Dit gebeurt door ondernemers een fysiek platform te bieden terwijl de gemaakte selectie van participanten bezoekers anderzijds een goed beeld geeft van de kwaliteiten die Amsterdam te bieden heeft. Tot slot, de laatste ‘win’, geeft Lil’ Amsterdam een nieuwe beleving aan Amsterdam Centraal, een belangrijke pijler binnen de stad. Hierdoor levert de organisatie in drie delen een bijdrage aan de rijke, veelzijdige, creatieve, inspirerende liberale en lieve cultuur die Amsterdam zo eigen is.

Annemarie van Gerrevink, PUP: “Zie Lil’ Amsterdam als een driedimensionaal redactioneel stuk of een expositie waarbinnen je kunt bewegen en eventueel direct iets kunt aanschaffen. We zien het al jaren om ons heen, in onze eigen omgeving: tegenwoordig mag alles om veel meer draaien dan om consumeren alleen. Onze vrienden, kennissen, wijzelf… Liever geven we wat meer uit aan een aanschaf dat met liefde en passie is vervaardigd en horen we het volledige verhaal van een gepassioneerde ondernemer, dan dat we impulsief aan een koopdrang toegeven. Met Lil’ Amsterdam hopen we een manier te hebben gevonden die een brug kan slaan tussen die persoonlijke ervaringen, onze eigen wensen en de nieuwe economie zodat we het centrum van Amsterdam een mooie, waardevolle aanvulling kunnen geven”.

Meer informatie:

Lil’Amsterdam, Eva van Keijsteren pers@lilamsterdam.nl, hi res beeld beschikbaar via https://we.tl/WQl5x51cix